MOTOGALERIE V KOUTĚ | ŠESTAJOVICE

Představujeme | JAWA 350 OHV

JAWA 350 OHVJAWA 350 OHV byl jedním z nejlepších strojů postavených v Janečkově továrně.

Motocykl vycházel koncepčně z předchozího modelu 350 SV a  s výkonem motoru 11kW a spotřebou okolo 3 litrů dosahoval rychlosti 120 km/hodinu.

Prodával se v provedení Standard a Speciál.Dobové reklamní slogany o ní píší :

Jawa 350 OHV jest pravým motocyklem pro přátele rychlosti,motocyklem vyzkoušeným v četných závodech a ve statisících kilometrů služby u jezdců,kteří stroj nešetří.

Těmto slovům nelze jinak než dát zapravdu

Podrobnější technická data

V polovině 30. let se začínají v konstrukci automobilů i motocyklů prosazovat modernější ventilové rozvody OHV. Mají větší výkon, menší spotřebu, jsou ale konstrukčně složitější.

Jawa v té době vyrábí úspěšnou třistapadesátku s rozvodem SV. Konstruktéři vychází z tohoto stroje a v roce 1935 Jawa představuje novou „ horovou“ třistapadesátku. Rám vychází z osvědčené 350 SV, tedy lisovaný z ocelového plechu a sešroubený. Přední vidlice, rovněž lisovaná, je vybavena centrální pružinou uprostřed. Zadní kolo stále pevné. Sedadlo opět stejně konstrukčně vyřešeno a odpruženo pomocí dvou vinutých pružin uchycených vzadu. Na zadní blatník je standartně montován nosič, na něj na přání sedlo tandemisty.

jawa-350-ohv-special-1Brzda byla uložená v předním kole i v kole zadním. Nohou ovládaný zadní brzdový buben byl na levé straně. Kola měla 19 palcový ráfek, pneu 3,25-3,50 x 19.
Motor byl přepracovaný z typu  350 SV. Dával výkon 14,9 koní. Blok byl odlit v kuse s držákem převodovky, tzv. semiblok. Klikovka motoru byla uložena v valivých ložiskách. Napravo byl mechanismus ovládající zapalování ( přes vačku a ozubená kola ).

Také zde bylo čerpadlo oleje s možností regulace množství oleje. Ventily byly ovládány od vačkové hřídele na klice motoru přes tyčky a vahadla. Když se sejmulo víčko na hlavě motoru, bylo možno seřídit ventilovou vůli pomocí šroubů.

jawa-350Vše bylo schováno a zakrytováno. Válec a hlava byly odlity z šedé litiny, na hlavě motoru byla nahoře vahadlová skříň z hliníku. Vlevo na klice bylo ozubené kolo primárního převodu. Spojka byla lamelová uložená v olejové náplni. Převodovka měla 4 stupně řazení vpravo na nádrži, případně bylo řazení nožní.

Motocykly byly dodávány ve dvou variantách. Standard a Speciál. Ten měl navíc tachometr, pouze nožní řazení, pneu 3,50 x 19 a bohatší chromování.
V 5. sériích bylo vyrobeno 2700 kusů v letech 1935 – 1946. Poslední série od roku 1940 používala místo karburátoru Amal karburátor Grätzin.
Jawy 350 OHV jsou dnes velice vyhledávané a ceněné. Má dobré jízdní vlastnosti a nádherný zvuk.

 

 

Technická data:
výrobce:                        Zbrojovka, František Janeček, Praha-Nusle II
typ:                              Jawa OHV
výroba v letech :            1935 – 1939
počet kusů:                   2700
motor:                          čtyřdobý jednoválec OHV
počet válců:                   1
vrtání:                           70 mm
zdvih:                           90 mm
obsah:                          346 ccm
výkon:                          14,9 koní
celková délka:               2050 mm
celková šířka:                740 mm
celková výška:               990 mm
pohotovostní hmotnost:  140 kg
spojka:                          lamelová třecí
rozvor:                          1320 mm
pneu:                            3,25 x 19, 3,50 x 19
rychlost:                        110 km / hod
spotřeba:                       3,00 l /100km
výrobní čísla:                  82101 – 84800

 

Video | JAWA 350 OHV